Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

onsdag 2 oktober 2013



Rumfordkaka  
Supergod sockerkaka


Det här kanonbra sockerkaksreceptet har jag fått av min svägerska. Det gör en väldigt saftig och god sockerkaka. Nu kanske någon undrar varför den heter Rumfordkaka? Jag kan ju bara gissa, men eftersom det är ett gammalt recept så kommer det nog från Rumford bakpulver, eller vad tror ni? Kommer ni ihåg plåtburken? Den väcker minnen från barndomen när mamma bakade.


2 ägg
2 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker eller skal och saft av en citron
100 g smör
1 dl vatten
ev. 2-3 äpplen

1. Sätt ugnen på 175 grader. Smöra och bröa en sockerkaksform.

2. Smält smöret och ställ åt sidan att svalna

3. Vispa ägg och socker vitt och poröst

4. Blanda ihop mjöl, bakpulver och eventuellt vaniljsocker. 

5. Koka upp vatten. Rör snabbt ihop mjölblandningen med äggblandningen och smöret (och eventuellt citronskal och saft) och det kokta vattnet.

6. Häll smeten i formen. Om du vill göra en äppelkaka så skala, kärna ur och klyfta två äpplen och tryck ner dem i smeten.

7. Grädda i ca 40 minuter. Känn med sticka i slutet. Låt kallna i formen.

2 kommentarer:

Inger Norpan Vallgren sa...

Hejsan
Receptet är från en Rumford bakpuler-burk.
Jag bakar bara dessa sockerkakor när det är dags för en mjuk kaka.
Har haft receptet i säkert 40 års tid.
Den blir alltid saftig och god. Brukar smörja och sen bröa formen med
sesamfrön eller riven kokos för en ännu godare smak.
Inger Norpan Vallgren

IngelaC sa...

Tack för klargörandet Inger. Jag kommer visserligen ihåg burken från när jag var liten, men jag var för ung för att läsa att receptet stod på den. Jag håller med dig att det är ett bra recept, det blir en väldigt saftig och god sockerkaka. Jag använder också kokos ibland, och även mannagryn ibland.
/Vänlig hälsning
Ingela