Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

tisdag 1 oktober 2013



Shepherd's Pie igen 

De som inte ätit Shepherd's Pie förut blir nog förvånade när de äter det första gången för det är ju inte en traditionell paj med pajskal, mer som en gratäng. Det är en riktig familjefavorit. 

Eftersom mina recept sällan är statiska så brukar jag byta ut lite ditten och datten beroende på vad jag har hemma och var jag är nyfiken på skulle kunna funka istället för något annat. Idag använde jag blandfärs. Annars är receptet nästa detsamma... t.ex.en extra morot och köttfond istället för kalvfond, mer ost i moset och inget smör. 

Färs
500 g blandfärs
1 gul lök, grovhackad
1 morötter, riven
1 solo vitlök, pressad
2 tomater, grovhackade
2 msk tomatpuré
1 fond "du chef" beef
1 msk Worcestershire sauce
1 nypa torkad rosmarin
2 dl kraftigt rött vin
Salt och svartpeppar

Potatismos

1 kg potatis
2-3 dl riven stark ost
1 dl mjölk
1 dl grädde
2 äggulor
Salt och vitpeppar

1. Skala potatisen och dela den i mindre bitar. Koka mjuk i saltat vatten.


2. Fräs blandfärs, lök och morot i smör i en stekpanna.


3. Tillsätt tomater, tomatpuré, fond, Worcestershire sauce, rosmarin och vin. Låt koka ihop.


4. Smaka av med salt och peppar. Häll i en ugnsform och platta till.


5. Sätt ugnen på 200 grader.


6. Häll vattnet av potatisen och mixa slät (eller nästan, det är gott med lite klumpar tycker jag!) tillsammans med ost, mjölk, grädde och äggulor. Smaka av med salt och peppar.


7. Bred ut potatisen över köttfärsen i formen. Gratinera i ugnen tills potatismoset fått fin färg, 25-30 minuter.

Inga kommentarer: