Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

fredag 4 oktober 2013


Souvlaki med tzatziki

Sugen på grekiskt till middag? Här är Jamie Olivers recept på souvlaki och tzatziki. Godast att grilla på grillen, med det funkar att steka i grillpanna också. Gott med grekisk sallad, oliver och ugnsrostade bakpotatisklyftor till.

Spett
700-800 g fläskfilé eller mörad fläskytterfilé
1 tsk torkad mynta
1 tsk torkad oregano
1 citron, saften
½ dl olivolja
2 vitlöksklyftor, pressade
1 msk rödvinsvinäger
2 krm svartpepppar
1 tsk salt

Tzatziki
½-1 gurka (beroende på storlek)
Salt
2 dl naturell grekisk joghurt
1 vitlöksklyfta
1 tsk torkad mynta
1½ tsk rödvinsvinäger

Spetten
1. Om du använder träspett så lägg dem i vatten ett tag (för att förhindra att de brinner upp).

2. Skär köttet i tärningar, 2 x 2 cm. Lägg dem i en bunke.

3. Häll i resten av ingredienserna i bunken och blanda om ordentligt med rena händer. Täck med plastfolie och ställ kallt i minst 30 minuter.

4. Trä upp köttet på spetten, lämna lite mellanrum mellan bitarna.

5. Stek spetten i het grillpanna eller på grill. Vänd flera gånger så de blir jämt stekta/grillade på alla sidor.

Tzatsiki
1. Riv gurkan grovt i ett durkslag över en skål. Strö över lite salt och använd händerna för att pressa ur så mycket vätska som möjligt. Häll bort vätskan och häll över gurkan i skålen. Tillsätt joghurten.

2. Mortla vitlöksklyftan tillsammans med en nypa salt. Häll ner i skålen. Tillsätt mynta och rödvinsvinäger. Blanda väl och ställ sen kallt.




Inga kommentarer: