Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

torsdag 3 oktober 2013



Lena laxbiffar med citron- & gräslökssås


När jag hittar på recept blir det bra ibland, och ibland blir det mindre bra. Den här gången blev det väldigt bra enligt 3/4 av familjen. Stora sonen gav biffarna medelbetyg, men han var inte hungrig och är därför inte vidare tillförlitlig ;) Nä men skämt åsido, de blev riktigt bra. Jag brukar hitta roliga kryddor på Lidl av alla ställen! Och den här gången hittade jag en burk med torkade asiatiska kryddor och när de hade laxsida till bra pris på ICA var det givet att det skulle bli biffar.

Till biffarna tänkte jag först ha en citronsås, men det blev hackad gräslök över som jag inte hade hjärta att slänga, så jag rörde ner det i såsen och voilà...en ny sås är född! Kanongod till fisk!

Biffar
600 g lax
1 dl grädde
½ dl hackad gräslök
1 msk fiskfond
1 tsk salt
1 krm vitpeppar
1 msk torkade asiatiska örtkryddor (citrongräs, koriander, vårlök, ingefära....)
2 msk ströbröd

Sås
2 msk smör
2 msk vetemjöl
2 dl grädde
2 dl mjölk
½ grönsaksbuljongtärning
½ dl citronsaft
½ dl hackad gräslök
Salt och peppar

1. Skär laxen i kuber och mixa dem i matberedare.

2. Tillsätt resten av ingredienserna och mixa ihop. Ställ kallt medan du gör sås.

3. Smält smöret till såsen i en kastrull. Rör ner vetemjölet och späd sen med mjölk och grädde under omrörning. 

4. Tillsätt buljongtärning och citronsaft. Låt koka några minuter. Späd med mer mjölk om det behövs. Låt sjuda på låg värme medan du steker biffarna.

5. Forma biffar och stek dem hastigt i smör i en stekpanna. Lägg i en serveringsform och varmhåll under lock.

6. Höj värmen till såsen och rör ner gräslök. Låt koka upp och smaka av med salt och peppar. 


Inga kommentarer: