Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

torsdag 24 oktober 2013


Ugnsstekt röding med citron- & dillsås

Färsk röding till middag en helt vanlig torsdag, vilken lyx!!! Färsk och färsk säger ni kanske...ja den är kanske inte dagsfärsk där i ICA:s fiskdisk, men den är iallafall inte fryst :)

Det är nästan fånigt lätt göra med tanke på hur vansinnigt gott det är. Och en enkel men ack så god sås till blir pricken över i. Och om man inte vill ha varm sås till så är det gott med en kall romsås också.

Röding
Hackad dill
Citron, skivad
Salt

Citron- & dillsås
2 dl creme fraiche
2 dl vatten
4 tsk citron
Redning
Hackad dill

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Rensa fisken om den inte är rensad tidigare. Skölj av på utsidan och insidan. Snitta skinnet 4-5 gånger på varje sida.

3. Salta rejält på insidan och utsidan. Fyll med hackad dill och några citronskivor. Lägg fiskarna på en ugnspappersklädd plåt. Lägg på några skivor citron ovanpå fisken.

4. Stek i ugnen tills fisken är genomstekt, 20-30 minuter. Hur länge beror på storleken på fisken. Den är klar när man kan dra av skinnet, prova att dra i en fena!

5. Såsen - rör ihop creme fraiche, vatten och citronsaft i en kastrull. Koka upp och reda av. Rör ner hackad dill och låt puttra nån minut.

Inga kommentarer: