Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

måndag 7 oktober 2013


Saftig kålpudding

Kålpudding är jättegott men tar tid att göra. Med mitt recept tar det dessutom ännu längre tid. Kålen blir så mycket godare om man steker den istället för att koka den. Och den ska steka lääänge! Jag steker den i förväg annars skulle vi få äta strax innan vi går och lägger oss.  Vissa har ris i sin kålpudding, jag har korngryn. Den blir saftig och smakrik. Synd bara att det luktar så....inte gott...men det är det värt!

1 kålhuvud
Salt
1 liten gul lök
500 g köttfärs
2 dl kokt korngryn
1 dl mjölk
1 dl grädde
1 ägg
2 msk sirap
1 tsk salt
1 krm peppar
1 tsk worcestershire sauce

1. Strimla kålen och stek i olja på svag värme i en gryta i 1-1½ timme (ja ni läste rätt!) De första 10-15 minuterna måste man passa kålen noga och röra om ofta så den inte bränns vid. Sen kan man röra om lite då och då. Salta.

2. Koka korngrynen, ställ åt sidan.

3. Skala och hacka löken. Fräs mjuk i smör i en stekpanna. Låt kallna lite.

4. Blanda köttfärs, lök, korngryn, mjölk, grädde, ägg, sirap, salt, peppar och worcestershire sauce.

5. Värm ugnen till 175 grader.

6. Lägg hälften av kålen i en smord ugnssäker form. Lägg på färsen och sen resterande kål.

7. Tillaga i ugnen i 50-60 minuter.

Inga kommentarer: