Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

tisdag 15 oktober 2013


Udda korv- & rotsaksgryta

Billiga rotsaker, då gäller det att passa på! Jag ville göra något annat än den vanliga rotsaksgrytan/soppan och kom då på att tänka på mitt överblivna vin. Jag har kvar vin från en dunk som jag inte riktigt gillade. Men det är bra att ha till matlagning, och nu kom det till nytta. Jag kokade helt resolut rotsakerna i vinet. Sen tillsatte jag bratwurst, grädde och kryddade hejvilt. Funkade fint det men tyvärr fick inte grytan sån aptitlig färg, den är dock betydligt godare än den ser ut! Kan ju vara en bra idé att servera med en färgsprakande sallad. Det var ett medvetet val att inte ha potatis i, eller servera nån bulgur eller couscous till men det är ju en smaksak.

1,2 kg rotsaker
1 gul lök
1 solo vitlök
500 g bratwurst
1 flaska rött vin
Nån dl vatten
Salt och peppar
Ancho chilipulver
Smoked paprikapulver
Koriander
Soja
Grädde

1. Skala och skär rotsakerna i bitar. Skala och hacka lök och vitlök. Fräs i smör i en gryta.

2. Häll i vin i grytan. Salta och peppra. Låt koka under lock tills rotsakerna nästan är klara, ca 1 timme. Häll på vatten/vin om det hotar att bli för torrt. Vätskan ska i princip ha kokat bort när rotsakerna är färdiga.

3. Skär korven i bitar och blanda ner i rotsakerna. Häll på grädde, soja och kryddor efter smak. Låt koka utan lock några minuter.


Inga kommentarer: