Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

måndag 14 oktober 2013



Pumpasoppa
av butternut squash


Soppa av butternut squash är supergott! Men det recept jag har sen tidigare tar väldigt lång tid eftersom man ska rosta pumpan i ugnen först. Så jag letade och hittade ett annat recept där man kokar pumpaköttet direkt och det var minst lika gott. Receptet var för vanlig "halloween-pumpa" men det funkade jättebra med butternut squash. Jag har gjort om det lite och tillsatt fler kryddor. Det blir en len, härligt söt och vackert gul soppa. Gott med några droppar fikonbalsamico i!

1 butternut squash, ca 1½ kg pumpakött
1 gul lök
1 solo vitlök
2 äpplen
1 dl vitt vin
5 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
1 tsk salt
1 krm vitpeppar
Curry
Ingefära
Gurkmeja
2 dl grädde

1. Skär pumpan i klyftor och skär bort skalet. Skrapa bort kärnor och trådar. Skär pumpaköttet i tärningar. Lägg ner i en gryta. 

2. Skala och hacka lök. Fräs mjuk och glansig på låg värme några minuter: Rör om så den inte bränns. Lägg ner i grytan. 

3. Skala och hacka vitlöken. Skala, kärna ur äpplena och skär dem i bitar. Lägg ner i grytan.

4. Häll i vatten och vin, smula ner buljongtärningen. Låt koka tills pumpan är mjuk, ca 40 minuter.

5. Ta av från spisen och mixa slät med stavmixer - försiktigt det är hett!

6. Rör ner grädde och smaka av med salt, peppar, curry, malen ingefära och gurkmeja. Låt puttra någon minut. Häll i mer grädde om du vill ha tunnare soppa. 

Inga kommentarer: