Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

tisdag 22 oktober 2013


Glaserad chokladsockerkaka med strössel

Regn och rusk ute, perfekt läge att baka, eller hur? Så jag bakade en chokladsockerkaka som jag glaserade med chokladglasyr och "blingade" med karamellströssel. Så livar man upp en mörk och regnig höstkväll =)

Sockerkaka
2 ägg
2 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker 
2 msk kakaopulver
100 g smör
1 dl vatten

Glasyr
1½ dl florsocker
2 msk kakao
1½ msk rumsvarmt smör
1½ msk starkt kaffe

Topping
Kokos eller strössel

1. Sätt ugnen på 175 grader. Smöra och bröa en sockerkaksform.

2. Smält smöret och ställ åt sidan att svalna


3. Vispa ägg och socker vitt och poröst


4. Blanda ihop mjöl, bakpulver, vaniljsocker och kakao. 


5. Koka upp vatten. Rör snabbt ihop mjölblandningen, äggblandning och smör. Rör sist i det kokta vattnet.


6. Häll smeten i formen. Grädda i ca 40 minuter. Känn med sticka i slutet. Ta ut kakan och låt den kallna i formen.


7. Ta ur kakan ur formen. Rör ihop ingredienserna till glasyren och bred ut den över kakan. Toppa med kokos eller strössel.

Inga kommentarer: