Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

måndag 30 september 2013



Världens godaste torsk med äggsås


När det kommer till vardagsmat är kanske inte torskrygg det första man tänker på. Men på måndagar är det halva priset på fisk i manuella fiskdisken på ICA Esplanad här i Sundsvall, och då får man passa på att köpa det om det finns något kvar. Det är fortfarande mycket dyrare än fryst fiskblock, men de två går ju inte ens att jämföra på samma skala så jag kostar gärna på mig den extraslanten. 

Det här är Per Morbergs recept. Det tar lite tid eftersom fisken ska stå i 1 timme innan man tillagar den, men om man kommer hem tidigt från jobbet nån dag, då kan man passa på att prova det här! FANTASTISKT gott helt enkelt!!

800 g torskrygg
Flingsalt
2 kryddpepparkorn
1 lagerblad
1 gul lök

Äggsås
4 ägg
4 dl mjölk
1 dl grädde
2 msk vetemjöl
2 msk smör
1 dl hackad persilja
Salt & peppar

Fisken
1. Skölj av fisken och gnid in med flingsalt, lägg i en bunke.

2. Krossa kryddpepparkornen och lägg ner i bunken med lagerbladet. Låt stå och "rimma" i 1 timme.

3. Skala och grovhacka löken. Lägg ner i en kastrull med vatten och låt koka upp.

4. Lägg ner fisken när vattnet stormkokar, lägg på ett lock och ta kastrullen av plattan. Låt stå och dra i 12 minuter.


Äggsås
1. Hårdkoka äggen i 10 minuter. Låt kallna helt. Skala och hacka dem.

2. Smält smöret och rör i mjölet. Häll i mjölk och grädde under omrörning.

3. Låt puttra i 10 minuter. Rör ner ägg och persilja. Smaka av med salt och peppar.

Inga kommentarer: