Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 1 september 2013


Knäckig äppelpaj

Jag älskar äppelpaj, verkligen älskar det! Och eftersom jag fått en massa glasäpplen av en kompis passade jag på att göra just det till efterrätt idag. De syrliga glasäpplena passar väldigt bra i just den här pajen. Försvinnande god! Ät vaniljglass till.

Äpplen, helst syrliga
Kanel och socker
150 g smör
3 dl havregryn
1½ dl vetemjöl
2 dl socker
½ tsk bakpulver
1 dl sirap
2 msk mjölk

1. Sätt ugnen på 175 grader. Smöra en pajform.

2. Skala och skär äpplena i klyftor. Fördela i pajformen och strö över kanel och socker.

3. Smält smöret i en kastrull, ta av från spisen.

4. Rör i resterande ingredienser i smöret.

3. Fördela smeten över äpplena och grädda i ugnen tills pajen fått fin färg, ca 30 minuter

Inga kommentarer: