Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

torsdag 19 september 2013


Ugnsstekt falukorv med äpple och lök

Äpple, korv och lök är en oslagbar kombination... eller nä, det finns en massa smakkombinationer som är ännu godare, men jag överdriver bara för att "make a point"! Hur som haver så är ugnsstekt korv jättegott och ännu godare när man lägger till äpple. Nu var mina äpplen väldigt mjöliga så det blev mer äppelmos än äppelklyftor, men lika gott för det. Eftersom jag var väldigt hungrig blev det makaroner till, men det funkar även bra med potatis i olika former.

1 ring falukorv
3 äpplen
200 g hård ost
1 gul lök
Salt och vitpeppar

1. Sätt ugnen på 225 grader.

2. Dra skinnet av korven. Skär djupa skåror i den utan att skära helt igenom. Lägg korven i en ring med skårorna utåt i en ugnsform.

3. Skala, kärna ur och klyfta äpplena. Skär osten i tjocka skivor. Tryck in en äppelklyfta och en ostskiva i varje skåra på korven.

4. Skala och skär löken i smala klyftor. Lägg lök och äppelklyftor runt om korven.

5. Strö över salt och peppar. Riv över resten av osten.

6. Tillaga i mitten av ugnen i ca 20 minuter.

Inga kommentarer: