Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 22 september 2013



Pulled pork nr 2


Det finns många recept på pulled pork. I vissa används barbecuesås, i andra kryddor och i några båda delarna. Tillagningstemperatur och tillagningstid varierar. Så jag tänkte prova ett nytt recept. Jag valde en "orökig" (bra ord va? man är väl norrlänning!) barbecuesås. Det blev en mild god smak. Inte så värst stor skillnad från mitt andra recept faktiskt. Familjen åt den i pitabröd, men jag var sugen att prova något nytt så jag gjorde värsta megamackan mellan två franskbröd. Det kan jag verkligen rekommendera! Nästa gång ska jag prova hamburgerbröd.


1½ kg fläskkarré
1 msk smoked paprikapulver
1 msk ancho chilipeppar
1 tsk koriander
2 msk flingsalt
1 tsk svartpeppar
2 gula lökar
1 vitlök
500 g barbecuesås (jag använde Sweet Vidalia Onion från Sweet Baby Ray's. Finns på ICA)

1. Sätt ugnen på 120 grader.

2. Skölj av köttet och klappa det torrt med papper.

3. Blanda alla torra ingredienser och gnid in köttet med dem.

4. Häll lite olivolja i botten av en stor ugnssäker gryta. Lägg i köttet.

5. Skala och klyfta de gula lökarna. Skala och grovhacka vitlöksklyftorna. Lägg runt köttet.

6. Häll barbecuesås över köttet och lägg på lock.

7. Tillaga i nedre delen av ugnen tills man kan dra sönder köttet med två gafflar, ca 6-7 timmar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

För att gå med behöver du bara följa länken här: http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Med vänlig hälsning,

Emilie
Hittarecept.se

IngelaC sa...

Men så roligt att ni hittat min lilla blogg =)