Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

lördag 28 september 2013



Inbakad fläskytterfilé med ugnsbakad potatis


Jag provade på något nytt till lördagsmiddag, att baka in fläskytterfilé, fetaost, oliver och basilika i smördeg. Fetaostens syrlighet passar bra ihop med olivernas sälta och basilikan. Det blev väldigt lyckat! Eftersom jag gillar att allt blir klart samtidigt så gjorde jag potatis i samma form. Potatisen kräver egentligen längre tid än köttet, så jag skar den i tjocka skivor som jag fräste halvmjuka innan jag hade in formen i ugnen.  

1 bit mörad fläskytterfilé
1 fpk rektangulär färdigkavlad smördeg                                             
300 g fetaost/oliver i olja
1 kruka basilika
Lite olja
1 ägg
Salt och svartpeppar

4 port delikatesspotatis
1 msk balsamvinsvinäger
1 tsk honung
1 vitlöksklyfta, pressad
Salt och svartpeppar

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Salta och peppra filéen runt om och bryn den i smör i en stekpanna. Ställ åt sidan så den får svalna något.

3. Lägg ut smördegen. Mixa  fetaost, oliver, basilika samt lite olivolja och bred ut på smördegen. Lägg på filéen och rulla till en tät rulle.

4. Vispa upp ett ägg och pensla rullen. Lägg rullen med skarven nedåt i en smord ugnsform och skär några snitt i den. 

5. Skär bort ändarna på potatisarna och skär sen potatisarna i tjocka skivor. Fräs i smör i en stekpanna så de börjar mjukna något.

6. Rör ihop balsamvinäger, honung, vitlök och en gnutta peppar och salt. Häll över potatisarna i stekpannan. Fördela sen potatisen runt filéen.

7. Tillaga i ugnen i 20-25 minuter tills köttet är genomstekt.

8. Ta ut ur ugnen och låt vila några minuter innan servering.

Inga kommentarer: