Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

fredag 20 september 2013



Jordnötssmörpanerad fläskytterfilé


Idag blev det lite Asien-inspirerad middag. Det kan låta lite märkligt att använda jordnötssmör till paneringen/marinaden, men varför inte? Det funkar väldigt bra. Till filéen är vi basmatiris och en snabb jordnötssås - rör ihop jordnötssmör, mangochutney, naturell yoghurt (eller creme fraiche). Hacka lite salta jordnötter och rör dem. Smaka eventuellt av med lite salt. Jag har ingen recept, man får smaka sig fram. 

1 fläskytterfilé
3 msk majsolja
3 msk jordnötssmör
2 vitlöksklyftor
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 ägg
Ströbröd

1. Skär filéen i skivor.

2. Rör ihop majsolja, jordnötssmör, pressad vitlök, salt och peppar i en bunke. Vänd filéskivorna i röran. Låt dem ligga och goa' till sig i bunken i en timme.

3. Sätt ugnen på 200 grader.

4. Vispa upp ägget och doppa filéskivorna i det. Vänd dem i ströbröd på en bricka/fat.

5. Bryn filéskivorna lätt i smör i en stekpanna. Lägg över på en plåt.

6. Tillaga klart i ugnen, ca 10-15 minuter.







Inga kommentarer: