Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

torsdag 12 september 2013


Potatis- och purjolökssoppa

Krämig och god soppa - stora sonens favorit! Vill man så kan man steka baconcrisp till, men annars är den jättegod som den är. 

2 små purjolökar (eller 1 stor)
8-12 potatisar (beroende på storlek)
1 solo vitlök
ca 10 dl vatten
2-3 tsk torkade örtkryddor (timjan, basilika, mejram, oregano..)
2 buljongtärning
Salt och svartpeppar
1 dl grädde 

1. Skala och skiva potatisen i tunna skivor. Skär ett längsgående snitt i purjolöken, skölj väl och skiva tunt. Skala och skiva vitlöken tunt.

2. Fräs potatis, purjolök och vitlök i smör i en gryta några minuter.

3. Häll i vatten, kryddor och smula ner buljongtärningarna. Koka tills potatisen börjar sönderdelas.

4. Mixa slät med mixerstav, rör ner grädden och smaka av med salt och peppar. Späd med mer vatten om det behövs. Låt få ett snabbt uppkok.


Inga kommentarer: