Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

torsdag 21 november 2013


Klassisk fiskpudding

Det här är ett gammalt recept som det egentligen ska vara gädda i, men jag använder hälften torsk och hälften sej och det går jättebra. Eftersom den tar lite lång tid att göra så är ett tips att tillaga den dagen före och värma upp den i ugnen när du ska äta den. Den blir bara bättre av att få "sätta sig" ordentligt. Ät med skirat smör, dill och citron, och varför inte göra som jag och sätta en modern touch på det hela med saffransaioli till! 

400 g fisk
1 gul lök
2 dl ris
3 ägg
4 dl mjölk
Salt och peppar

1. skala och finhacka löken. Fräs den mjuk i smör i en stekpanna.

2. Skär fisken i bitar och lägg i en kastrull tillsammans med löken. Häll på vatten nog för att täcka och tillsätt 1 tsk salt. Koka upp, sänk värmen och sjud i 5 minuter. Sila över fonden till en annan kastrull och sätt fiskkastrullen åt sidan.

3. Koka riset i fiskfonden i 20 minuter. Häll i mjölken och låt koka ihop. det ska bli en grötaktig konsistens. Rör ofta så det inte bränner fast. Smaka av med salt och peppar.

4. Sätt ugnen på 200 grader. Smöra en ugnsform.

5. Rör ner äggen i riset. Blanda ner fisken och löken. Häll i formen.

6. Tillaga i ugnen i 25-30 minuter.

Inga kommentarer: