Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

måndag 4 juni 2012


Mustig paprikasoppa med rosmarin
 
En härligt mustig paprikasoppa passar bra en sån här kall och regnig junidag när man bara vill dra täcket över huvudet. Mums för både mage och själ =)

3 paprikor (jag tog 1 röd, 1 grön och 1 gul)
1 stor schalottenlök
2 potatisar
1 vitlöksklyfta
½ liten chilifrukt (utan kärnor)
½ msk torkad rosmarin (eller 1 msk färsk)
½ msk socker
6 dl vatten
1 grönskaksbuljongtärning
2 msk chilisås
1½ dl grädde
Salt och svartpeppar

Till servering
Färsk rosmarin
Strimlad paprika
Créme fraiche

1.
Kärna ur paprikorna och skär dem i mindre bitar.
Skala och hacka lök och vitlök.
Skala och skär potatisen i mindre bitar. 
Kärna ur chilifrukten och finhacka den.

2.
Värm upp olivolja i en rymlig kastrull. Lägg i paprika, lök, vitlök, potatis, chilifrukt och rosmarin och låt det fräsa några minuter utan att ta färg. 

3.
Tillsätt vatten, buljongtärning, socker och chilisås. Låt soppan koka på svag värme 20 minuter.

4.
Ta kastrullen från spisen och kör med mixerstav. Lämna lite bitar om du vill ha tuggmotstånd och sila soppan om du vill ha den helt slät.

5.
Rör ner grädden och ställ tillbaka på spisen. Låt få ett hastigt uppkok. Häll upp i skålar och garnera med rosmatrinkvist eller paprikastrimlor. En klick créme fraiche är gott till.


Inga kommentarer: