Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

lördag 2 juni 2012



Kyckling med spenat och färsk pasta

Jag slängde ihop en enkel pasta/kycklingrätt med det jag hade hemma...ja inte pastan då för den köpte jag faktiskt på coop när jag ändå hade ett ärende dit (mjölk och kattmat!) Coops Tortelloni är god. Jag köpte med ost & spenatfyllning eftersom jag hade en påse babyspenat hemma, tänkte att det kunde jag göra något gott av. Och i frysen hittade jag några udda kycklingfiléer och några kycklinglårfiléer. Det blev riktigt bra!

1 påse kycklinglårfilé eller 4 kycklingfiléer i skivor
3 schalottenlökar, finhackade
2 vitlöksklyftor, finhackade
1 citron, skal och saft  
1 påse babyspenat
3 dl grädde
2 dl kycklingbuljong                               
salt och svartpeppar
kycklingkrydda
                                                              
1. Bryn kycklingen hastigt på båda sidor i olja, krydda med kycklingkrydda. Ta upp dem ur stekpannan.

2. Fräs lök, vitlök och spenat tills mjuka. Tillsätt pressad citron, grädde och buljong. Låt få ett hastigt uppkok.

3. Lägg i kyckling och citronskal och smaka av med salt och peppar. Sjud några minuter tills kycklingen är klar. Koka under tiden färsk pasta. 

Stora sonen är inte så förtjust i spenat, men han lämnade ett fint hjärta på tallriken till mamma. Då kan man ju inte skälla på honom =)
              

Inga kommentarer: