Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

torsdag 31 maj 2012


Fiskfärsbiffar 

Fiskfärsbiffar är ett överlägset gott sätt att servera fisk. När man väl gjort egna panerade fiskbiffar äter man aldrig fiskpinnar igen! Mangoraja passar ypperligt bra till, den lite eldiga smaken av mangorajan bryter av bra mot den milda fisken. Och som av en händelse får man ju äggulor över när man gör biffarna, vad bra! Jag har inga mått på salt och peppar, ta en rejäl dutt salt och kanske en halv tesked vitpeppar.

Vi åt ugnsrostad potatis och morötter till samt haricot verts och såklart den fantastiskt goda mangorajan (se separat recept).

Biffar
500 g skinn- och benfri fiskfilé (jag använde rödspätta)
3 äggvitor (spara 2 äggulor till såsen)
1-2 msk vetemjöl
salt och vitpeppar
1½ dl ströbröd (går nog mer!)
Smör och rapsolja
 
1. Hacka ner fiskfiléerna några sekunder i matberedare.

2. Blanda färsen med äggvitor, salt och peppar. Rör sist ner vetemjöl.

3. Strö ut ströbröd på en skärbräda eller bricka och fördela ut åtta klickar fiskfärs i ströbrödet. Platta ut med fuktad sked och vänd försiktigt med stekspade så båda sidor blir brödpanerade.

4. Stek fiskfärsbiffarna i lika delar smör och rapsolja på ganska låg värme, cirka 3 minuter per sida.




Inga kommentarer: