Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

fredag 4 maj 2012


Flygande Jakob

En gammal 70-talist som står sig bra ännu idag. Jag läste ett recept en gång där skribenten jämförde rätten med melodifestivalen. Skämskudde fram, folkig men föraktad i finare kretsar. Hur som helst så älskar min familj Flygande Jakob så vi äter det med jämna mellanrum och struntar i om det är politiskt inkorrekt eller ej!

Ibland steker jag kycklingfilé istället för att använda grillad kyckling och ibland byter jag ut kycklingen helt mot kassler, då behöver man inget bacon.  Det är en smaksak om man blandar i jordnötterna och baconet i gratängen eller om man stör dem ovanpå. Vanligtvis har jag riset i gratängen för jag tycker det är så praktiskt, men den här gången hade jag det på sidan om.

Det finns med all säkert ett originalrecept någonstans, men det här är min tolkning, så håll till godo ;)

3 d ris, gärna basmatiris
1 grillad kyckling
2 pkt bacon
3 dl grädde 
2-3 dl chilisås (beroende på hur starkt man vill ha)
2 bananer
1 dl jordnötter
Salt och peppar
Curry

1. Koka riset.

2. Sätt ugnen på 200 grader.

3. Skär baconet i småbitar och knaperstek

4. Rensa kycklingen och skär köttet i mindre bitar.

5. Vispa grädden och rör ner chilisåsen. Smaka av med salt, curry.

6. Fördela det varma riset i en ugnsform. Strö över kyckling, bacon och jordnötter.

7. Skala bananerna och dela dem på tvären. Skär sen i halvmånar och strö ut dem i ugnsformen.

8.  Bred ut gräddblandningen i ugnsformen. Strö över  lite jordnötter.

9. Gratinera i ugnen tills gratängen fått fin färg, ca 20 minuter. 

Inga kommentarer: