Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

måndag 14 maj 2012


Torsk med salvia och citron

Fisk är ju bara det godaste man kan äta! Om jag fick som jag ville skulle vi äta fisk minst varannan dag i veckan, men då skulle nog min köttälskande familj sparka bakut. De går med på soppa och vegetariskt en dag i veckan så det får bli fisk i måttliga doser  ;)

Här är i alla fall en härlig fiskrätt med rund, mjuk smak. Vi åt couscous till, men det funkar såklart lika bra med pressad potatis. En citronklyfta kan vara en bra idé om man vill ha lite mer "bett" och det är gott att strö över lite gourmésalt.  Och ni, det räcker inte till 4. Jag lade till 200 g torsk och ökade på resten av ingredienserna och det räckte precis!

600 g torskfilé
1 tsk salt
1 krm vitpeppar
2 msk hackad persilja
1 msk hackad salvia (eller 1 tsk torkad)
2 dl grädde
½ citron, skal och saft

1. Sätt ugnen på 225 grader.

2. Salta och peppra filéerna. Lägg dem i en ugnsform och strö över örterna.

3. Blanda grädde, citronskal och citronsaft. Häll över fisken.

4. Tillaga i mitten av ugnen 20-25 minuter.








Inga kommentarer: