Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

måndag 28 maj 2012


Soppa på rostad butternut squash

Butternut squash är något jag bara sett på engelska matlagningsprogram förut. Jag har länge varit nyfiken hur den smakar. Lyckan var därför fullkomlig när jag plötsligt sprang på en på ICA Maxi (ja, jag är nog en matnörd!). Jag hittade ett engelskt recept som verkade lovande och översatte det till svenska (kanske finns det redan på svenska, men men...).

Soppan tar sjukt lång tid att göra eftersom pumpan tar så lång tid i ugnen. Dessutom ska soppan kokas i 40 minuter. Inget som en hungrig familj vill vänta på! Min familj fick äta rester, så äter vi soppan imorgon. Men jag själv kunde inte hålla mig utan åt den idag. Kanske var jag väldigt hungrig, men den var UTSÖKT!!! Urgott att doppa bröd i!

1 butternut squash, medelstor (och hur stort är det?)
½ dl lönnsirap (jag tog lite till)
1 gul lök (jag använde 2 schalottenlök istället)
2 l kycklingbuljong
Färsk timjan, 3-4 kvistar
3 lagerblad
1 dl vitt vin
dl grädde
Salt och peppar

1. Dela squashen i hälften och tag ur kärnhuset. Snitta med en kniv ut ett rutsystem i fruktköttet och lägg halvorna i en ugnform.

2. Ringla sirapen över squshen och rosta i ugn på 200 grader tills halvorna fått en gyllenbrun färg och squashen är genombakad.

3. Hacka löken och fräs den i en stor gryta tillsammans med timjan. 

4. Tillsätt vinet och skrapa med en sked ur squashköttet från skalen och tillsätt detta i grytan.

5. Tillsätt buljongen och lagerblad och låt koka försiktigt cirka 30 min.

6.  Plocka ur lagerblad och timjanskvistarna och mixa soppan med en stavmixer.

7. Tillsätt grädde och låt koka i ytterligare 10 min.

8. Smaka av med salt och peppar.

Inga kommentarer: