Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 6 maj 2012


Pastagryta med kyckling, räkor, paprika och saffran

Ja nu har jag inlett operation tömma frysen (och kylen och skafferiet när jag ändå är på G). Det sätter då kreativiteten på prov. På ett matlagningsprogram för länge sedan såg jag en kock som lagade en pastarätt med kyckling, räkor och saffran.  Låter det konstigt med kyckling och räkor? Paella är ju jättegott och där samsas kyckling, räkor och saffran i harmoni. Jag kommer inte ihåg hur kocken gjorde men tänkte - hur svårt kan det vara? Så här kommer mitt Kajsa Warg recept :)

400 g strimlad kyckling
200 g skalade räkor
5 dl turkisk yoghurt (funkar säkert lika bra med creme fraiche)
lite redning
1 kycklingbuljongtärning
½-1 pkt saffran
½-1 msk vitvinsvinäger
1 strimlad röd paprika
peppar och eventuellt lite salt
pasta

1. Starta pastakoket

2. Bryn kyckling och paprika snabbt och ställ åt sidan.

3. Värm upp turkisk yoghurt, buljongtärning och saffran. Smaka av med vitvinvinäger, peppar och kanske lite salt. Tillsätt lite redning, det behövs när man värmer turkisk yoghurt!

4. Rör ner kyckling, paprika och räkor i saffransåsen.

5. Lägg upp pastan på tallrikar och häll såsen över alternativt blanda ihop allt innan servering.

Inga kommentarer: