Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

fredag 11 maj 2012


Fyllda baconinlindade kycklingfiléer

"På torsdag äts det ärtsoppa, på lördag är det fest
Men fredag är ändå den dagen som känns bäst

Ge mig då kyckling, det gillar jag mest
Kyckling på fredag, det enda jag vill ha
Kyckling på fredag, då mår man riktigt bra
Kyckling på fredag, vad var det jag sa?
Jag vill ha fredag idag!"


 

Ja då var det fredag igen. Den här fredagen äter vi fyllda baconinlindade kycklingfiléer med pasta och en kall sås. Jag använder Ridderheims pomomore till fyllningen. Det är en blandning av soltorkade tomater, basilika, parmesan, vitlök och olja som är helt underbar! Hela förpackningen går åt till fyra filéer, men mina barn gillar inte soltorkade tomater så de får bara parmesan och lite pesto i sina filéer. Det gör att det blir ungefär halva förpackningen blir över. Så jag gör sås av den. Mixar blandningen och rör ner turkisk yoghurt, sweet chilisås, salt och svartpeppar.

4 kycklingfiléer
1 pkt bacon

Fyllning:
Ridderheims pomomore 
parmesan, riven
eller:
Marinerade soltorkade tomater
Färsk basilika
Marinerade vitlöksklyftor
Parmesan, riven

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Lägg en filé mellan två smörpapper och banka ut den (t.ex. med stekpannan!).

3. Mixa ingredienserna till fyllningen med mixerstav.

4. Fördela fyllningen på filéerna och vik ihop dem. Linda baconskivor runt om.

5. Bryn filéerna i en stekpanna och lägg över dem i en ugnsform. (Hit kan du förbereda.)

6. Stek i ugnen ca 20 minuter

Inga kommentarer: