Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

fredag 25 maj 2012


Whiskykyckling

Det här receptet har jag fått av min arbetskamrat Maija. Det är en sån där rätt som jag tycker om, mycket smak för lite arbete! Jag har även gjort den med  stekta lårfiléer, det funkar också bra. Jag tycker det blir godast med lite "mesigare" whisky, ingen Lagavulin eller liknande, men det är en smaksak. När jag tänker på saken så funkar det säkert bra med konjak också, måste prova det nån gång...

Ris är gott till, gärna basmati, och en grönsallad. Just den här gången hade jag ris över så jag förenklade det ännu mer och lade riset i botten av ugnsformen. Då blir allt klar samtidigt, smidigt!

1 grillad kyckling
2 dl creme fraiche
2 dl grädde
½ dl soja
½ dl whiske (inte för rökig)
färska champinjoner, skivade (4-5 stora eller 8-10 små)
1 röd paprika, strimlad
riven ost

1. Sätt ugnen på 225 grader.
2. Rensa den grillade kycklingen och lägg i en ungsfast form.
3. Bryn svamp och paprika, lägg över kycklingen.

4. Koka ihop creme fraiche, grädde, soja och whisky och slå över kycklingen. Strö över riven ost.

5. Gratinera i ugnen i 20 minuter.


Inga kommentarer: