Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

tisdag 1 maj 2012


Ugnsstekt lax med chèvre och valnötter

Här kommer ett recept som innehåller flera av mina favoritingredienser - lax, chèvre, valnötter och honung! En jättegod rätt som är tokenkel att laga och som hela familjen tycker om. Idag åt vi potatiskaka med chèvre till som blev över från gårdagens grillning. Kanske en aning overload på chèvrefronten för vissa, men inte för mig för jag är ju galen i det =)

4 laxfiléer eller portionsbitar
chèvre, runt 150-200 g
valnötter, en näve eller två, grovt hackade
honung, flytande
salt och peppar

1. Värm ugnen till 200 grader.

2. Lägg laxen i en ugnssäker form. Salta och peppra.

3. Skär rätt tjocka skivor av chèvre och lägg dem på laxen.

4. Rosta valnötterna och strö dem över laxen. Ringa över lite flytande honung.

5. Stek i ugnen tills laxen är genomstekt, ca 10 minuter.

Inga kommentarer: