Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

fredag 18 maj 2012



Helt underbar lax i ugn

Här kommer en lite förändrad variant av ett recept jag fått rekommenderat av min barndomskompis Bettan. Ursprungsreceptet heter "Fiskhandlarsonens överbakade laxfilé" och kommer från "Halvåtta hos mig". Jag är inte förtjust i aioli så det struntade vi i och jag tror allvarligt talat att det var ett bra beslut för det är så mycket smak i laxen ändå. Vi åt ugnsrostad potatis med dillkrydda och gourmésalt till. Lättlagat och väldigt gott, den godaste laxrätten jag ätit på länge faktiskt!

600 g laxfilé
2 dl riven västerbottenost
1 dl cremé fraiche
½ dl hackad dill
½ dl hackad gräslök
200 g färdig skagenröra på burk
½ burk röd stenbitsrom (75 g burk)
salt och peppar

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Dela laxen i 4 bitar och lägg dem i en ugnsform. Salta lätt.

3. Rör ihop de övriga ingredienserna och bred på laxfiléerna.

4. Stek i ugn tills laxen har nått en innertemperatur på 55 grader (går tokfort så se till att potatisen är nätt på färdig!).


Inga kommentarer: