Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

lördag 5 maj 2012


Fransk rostbiff med smak av rosmarin

Vädret inbjuder till comfort-food som de säjer på engelska. Så idag åt vi rena rama söndagsmiddagen fast det är lördag, stek. Vi håller på att äta ur frysen och jag gjorde ett oväntat fynd. Långt ner låg en rostas av kalv. Stek kändes som en bra idé. Det blev en stek typ fransk rostbiff. Till det åt vi rotsaksgratäng, ugnsrostade små kvisttomater och sås på stekskyn. Såsen blev gudomligt god med härlig smak av rosmarin, mums!

Här kommer några tips:

Ugn 125 grader = hela snittytan får samma färg (fransk rostbiff).
Ugn 175 grader = rosa mittparti med brun rand runt om (engelsk rostbiff)


Innertemp 55 grader = blodig.
Innertemp 60 grader = röd kärna.
Innertemp 70 grader = lätt rosa.
Innertemp 75 grader = välstekt.


500 g stek av rostbiff eller rostas
½ dl rapsolja 
1 tsk svartpeppar
½ msk kinesisk soja
½ msk rosmarin
½ tsk salt


1. Putsa steken.

2. Blanda samman alla övriga ingedienser till en marinad och gnid in den steken med den.

3. Lägg över steken i en ugnsform. Om du vill använda stekskyn så är det bra att använda en form som är i princip samma storlek som steken, så inte stekskyn kokar bort.

4. Ugnsstek i 125-175 grader tills innertemperaturen är den du vill ha (se ovan).

5. Lägg över steken på ett fat och täck med folie. Låt vila minst 10 minuter.

6. Sila stekskyn i en kastrull och gör en sås på den. Jag tillsatte grädde, vatten, oxfond och lite   potatismjöl. Ett annat alternativ är vatten, balsamicovinäger, oxfond och lite potatismjöl eller maizena.

7. Skär upp steken i tunna skivor.

Inga kommentarer: