Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

tisdag 15 maj 2012


Köttfärslimpa fylld med färskost
och färska örter

Det här är världens godaste köttfärslimpa! Där kanske jag tar i så jag spricker, men den är jättesaftig, jättefräsch och jättegod! Vår favorit faktiskt och vi äter (läs slukar) den ofta. Personligen tycker jag inte att det behövs nån sås till, men en gräddsås funkar nog bra. Vi äter alltid pasta till, idag fullkornscappelli.

Färs
500 g köttfärs
3/4 dl havregryn
1 msk potatismjöl
1½ dl vatten (gärna kolsyrat, det är mitt "hemliga" knep)
1 ägg
1 tsk salt
1 krm peppar

Fyllning
100 g färskost med soltorkade tomater
2 msk hackad gräslök
2 msk hackad persilja
2 msk hackad basilika

1. Sätt ugnen på 200 grader

2. Rör ihop havregryn, potatismjöl och vatten i en skål. Låt svälla i 10 minuter.

3. Tillsätt färs, ägg, salt och peppar. Arbeta samman till en smidig färs. Dela i två lika stora delar.

4. Smöra en ugnsform och platta ut den ena delen färs i formen. Klicka ut färskost över färsen och strö sen över örterna, men inte ända ut på sidorna.

5.  Platta ut den andra delen färs över den första som ett lock (våta händer funkar bäst). Täpp till runt om så osten och örterna är väl inkapslade. Ringla över flytande smör.

6. Stek i ugn 30 - 35 minuter.

Inga kommentarer: