Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

onsdag 2 maj 2012


Färsbiff i panna

När det gäller vardagsmat så är det bra om den är enkel och snabb att laga. Oftast håller barnen på att dö av hunger så snart man kommer innanför dörren. Har ni det så också? Den här rätten är både enkel och snabb, och dessutom väldigt, väldigt god. Ät gärna potatismos till, se receptet för extra god potatismos, men pasta funkar också bra. Och kokta morötter till är mums!

400 g köttfärs
1 liten gul lök, finhackad
1 tsk örtsalt
1 krm svartpeppar
1½ msk potatismjöl
1 dl mjölk
1 msk smör eller margarin
2½ dl grädde
1 msk soja


1. Blanda färsen med lök, örtsalt, peppar, potatismjöl och mjölk.

2. Smält smöret i en stekpanna. Platta ut färsen i stekpannan så den täcker hela pannan. Dela färsen i 4 ”pizzabitar”.

3. Stek i 4 min och vänd sen bitarna och stek ytterligare 4 min.

4. Ta upp bitarna, häll i grädde och soja i stekpannan och rör om. Lägg i biffarna igen och låt dem puttra i såsen 3-4 min.

Tips: Peta in fetaostbitar och finhackad soltorkad tomat i färsen när den är utplattad i pannan (innan den vänds).

Inga kommentarer: