Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

tisdag 8 maj 2012


Mexikansk majssoppa med quesadillas

Veckans soppa blev ännu en gång även veckans vegetariska. Det är i och för sig inte så konstigt eftersom det finns så otroligt många goda grönsakssoppor. Receptet på quesadillas finns längst ner. De här recepten kommer från Leila Lindholm. Lite spännande och annorlunda med den mexikanska touchen.

1 burk majs (340 g)
2 msk olivolja
En nypa gourmetsalt
Svartpeppar
5 dl vatten
1 kycklingbuljongtärning
2 dl lättcréme fraiche
2 tsk tacokrydda

1. Häll av spadet från majsen och låt den torka på hushållspapper.

2. Blanda majs med olja, salt och peppar.

3. Stek majsen i en het och torr stekpanna tills de börjar poppa lite och fått mörk gulbrun färg.

4. Häll över majsen i en kastrull och häll på vatten, buljong, crème fraîche och tacokrydda.

5. Koka upp och låt koka cirka 5 minuter, mixa till en slät soppa med stavmixer.



Quesadillas

Jag körde vegetariskt och använde därför ingen lufttorkad skinka. Tyvärr hade jag ingen chili hemma och inte heller någon tomatsalsa, men jag hade hot habanero & passion salsa och tänkte att det kan jag ju använda istället. Ehhh...ibland känner man sig inte som ett geni direkt! Så här i efterskott så kan man ju tycka att ordet "hot" borde ha varnat mig! Men maken var störtnöjd för han gillar stark mat. Det var f.ö. hans sås till tacos jag använde...ännu en gång, det borde jag ju ha tänkt på =)

2 stora tortillabröd
200 g mozzarella
20 g luftorkad skinka (inte jag) eller tomatsalsa (hot habanero istället)
½ kruka koriander eller basilika (jag använde basilika)
1/4 mild röd chilifrukt (nope, inte här)
svartpeppar
olivolja till stekning

1. Lägg ut ett av bröden på en skärbräda och varva skivad mozzarella och skinka eller tomatsalsa ovanpå.

2. Hacka den färska örtkryddan och chili, strö över och krydda med svartpeppar.

3. Lägg det andra brödet ovanpå som lock, och se till att det är lite mozzarella på toppen som limmar fast brödet.

4. Dela brödet i "tårtbitar" och stek cirka en minut på varje sida.


Inga kommentarer: