Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

onsdag 30 maj 2012



Chili con falukorv


Här kommer en svensk variant av chili con carne, med falukorv. Barnvänlig eller kryddstark, bara att krydda som man behagar. Det är jättegott med turkisk yoghurt till.

1 purjolök, skivad
2 vitlöksklyftor, hackade
1 paprika, hackad
1 falukorv, tärnad
500 g potatis, tärnade
1 burk vitabönor i tomatsås
1 fpk krossade tomater

1 tsk chilipulver
Svartpappar och salt

Chilisås eller tomatpuré

1. Fräs potatis i olja tills den börjar mjukna lite.

2. Låt purjo, vitlök och paprika fräsa med potatisen några minuter.

3. Tillsätt sen korven och låt fräsa ytterligare några minuter.

4. Häll i vita bönor, krossade tomater och chilipulver.

5. Smaka av med salt, peppar, chilisås/tomatpuré tills du får önskad smak. Låt sjuda i ca 15 minuter. Späd med vatten om det behövs mer vätska.

Inga kommentarer: