Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

måndag 21 maj 2012


Tomatsoppa med apelsin och ingefära

Veckans soppa blev en lätt tomatsoppa med pikant smak av apelsin och ingefära. Kortet är lite suddigt för det är svårt att ta kort på het soppa, man får snabba sig innan linsen immar igen *l* Jag älskar tomatsoppa i alla former och den här blev väldigt god! Hela familjen gillade den. Vi åt ugnsgrillade ostmackor till så det blev lite mer matigt. Jag tycker nog att det är väl snävt tilltaget som middag så nästa gång gör jag dubbel sats. Är nog inte helt fel att äta lite pannkakor till heller eftersom den inte är så hemskt mättande i sig, kanske bättre som lunch faktiskt!

1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 msk olivolja
1 fpk passerade tomater (500 g)
6 dl vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
1 msk strösocker
Ingefära, ca 1 cm
½-1 apelsin, skalet och saften
1 krm salt
1 krm svartpeppar

1. Skala och hacka lök och vitlök. Fräs mjuk i olivolja i en gryta.

2. Tillsätt tomater, vatten, buljongtärningar och socker. Koka upp och låt koka under lock i cirka 5 minuter.

3. Skala ingefäran och riv den fint på rivjärn. Tillsätt ingefäran och skal och saft av apelsin när soppan kokat färdigt. Smaka av med salt och peppar.


Inga kommentarer: