Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

torsdag 10 maj 2012


Köttfärs- och broccoligratäng

Jag har sagt det förut och säjer det igen, gratäng är fantastisk mat! Jag bara älskar när allt kan lagas i samma form. Köttfärs- och broccoligratäng är något som mamma lagat sen jag var liten. Hon serverar potatis på sidan om, men jag gör det lite annorlunda. Jag river rå potatis och blandar ner i köttfärsröran istället. Det här receptet är lite på en höft och det räcker till fler än fyra personer!

1 gul lök, hackad
3 vitlöksklyftor, hackade
500 g nötfärs
500 g potatisar
500 g
broccoli, i små bitar
2 ½ dl matlagningsgrädde
2 ½ creme fraiche
2 ½ dl mjölk

2 msk tomatpuré
2-4 msk chilisås
1 köttbuljongtärning
½ tsk chilipulver
grillkrydda

salt och peppar
riven ost

1. Värm ugnen till 225 grader.

2. Finhacka lök och vitlök, stek på svag värme tills löken är mjuk. Lägg över på ett fat.

3. Stek köttfärsen. Blanda ner den stekta löken, grädde, creme fraiche, mjölk, tomatpuré, chilisås, buljongtärning, chilipulver och grillkrydda. Smaka av med salt och peppar.

4. Skala potatisen och strimla den grovt.  Blanda ner i köttfärsröran. Häll allt i en ugnsform.

5. Skär broccolin i små bitar och strö dem över köttfärs- och potatisröran. Toppa med  riven ost.

6. Gratinera mitt i ugnen i ca 45 minuter


Inga kommentarer: