Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

lördag 28 april 2012


Steka nudlar med kyckling och räkor

Idag var en sån där dag som bara försvann och helt plötsligt var det dags för middag, och inte hade jag något planerat heller. Kinamat röstade barnen på. Det kan vi väl ordna själv, tänkte jag och sprang ner på affären och köpte strimlad kyckling och lite tillbehör. Och chop chop så hade vi hemlagad kinamat. Jag kan ju inte precis påstå att den är i samma liga som riktig kinamat, men gott, och det är väl huvudsaken =)

1 paket äggnudlar, à 250  g
400 g räkor med skal (vikt utan skal)
400 g strimlad kyckling
2 msk soya
1 röd paprika, strimlad
1 burk strimlade bambuskott
1 burk vattenkastanjer
100 g sockerärtor
2 vitlöksklyftor, finhackade
1 påse woksås med valfri smak
4 msk olja
salt och peppar

1. Koka nudlarna nästan färdiga. Häll av vattnet och skölj dem i kallt vatten.

2. Marinera den strimlade kycklingen i soya, salt och lite vitpeppar.

3. Rensa och skala räkorna.

4. Hetta upp en wokpanna eller stekpanna med höga kanter och häll i vitlök och kyckling. Stek hastigt och tillsätt sen paprika, bambuskott och vattenkastanjer. Låt steka i någon minut under omrörning. Häll upp i en  lämplig bunke (t.ex. kastrullen du använde för att koka nudlarna i) och ställ åt sidan.

5. Hetta upp resten av oljan och häll i nudlarna. Låt dem få lite färg och stekyta och häll sen i kyckling- och grönsaksblandningen.

6. Häll i woksåsen och rör om. Tillsätt räkorna och låt steka ihop ett par minuter. Tillsätt eventuellt mer soya. Servera genast.

Inga kommentarer: