Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

onsdag 4 april 2012


Torsk med äggsås i ugn

Som plåster på såren för mina barn som tyckte att gårdagens soppa var lite för extrem (fast den var faktiskt jättegod!) äter vi idag en klassiker - torsk med äggsås. Ser inte värst upphetsande ut på bild, men barnen älskar det! Den här gången tillredde jag det lite annorlunda, i ugnen. Lättlagat och gott utan krusiduller. Fast nedanstående recept räcker inte riktigt till en hungrig familj på fyra, bara så ni vet!

1 block torskfilé
3 hårdkokta ägg
1 dl frysta ärter

1 dl purjolök, fint skivad (eg. inte med i receptet, men jag slängde i det ändå, gott!)
salt och peppar
4 tsk margarin
1-2 msk vetemjöl
1½ dl mjölk

1½ dl grädde

1. Tina ett torskblock. Hårdkoka äggen och låt dem kallna i kallt vatten. Lägg det tinade fiskblocket i en ugnsfast form.

3. Smält margarin i kastrull, häll i purjolöken och låt den svettas lite. Stö över mjölet och rör om. Tillsätt all vätska på en gång. Koka upp under omrörning, krydda med salt och peppar efter smak.  Tillsätt ärtorna.

3. Skala och skär äggen i små bitar (i äggskärare en gång på längden och en gång på tvären).
Rör försiktigt ner dem i såsen.  

4. Häll såsen över torsken. Grädda i mitten av ugnen ca 30 min på 200 grader (innertemperatur på 52-55 grader).

Servera med potatis i nån form, som mos, pressad eller kokt.

Inga kommentarer: