Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

onsdag 11 april 2012


Falukorvsgryta med honungsäpplen

Idag stod det falukorv på menyn. Jag tycker det kan vara lite tråkigt med falukorv så jag letar ständigt efter nya recept. Hittade detta som verkade lovande eftersom jag älskar kombinationen falukorv och äpple. Resultatet då? Annorlunda, smakrikt och rätt gott men bara en 3-3½ av 5 på min skala. Men barnen gillade det skarpt. Jag serverade det med bulgur, tror dock jag provar pasta nästa gång!

2 gula lökar
500 g falukorv
2 äpplen
2 msk olivolja
½ hönsbuljongtärning
2 msk honung
1 msk senap
½ dl russin (hade inga russin så jag tog torkade tranbär istället)
1 dl vatten
1 dl grädde
1 krm svartpeppar
½ dl hackad persilja

1. Skala och skär löken i smala klyftor och fräs den mjuk i oljan.

2. Skär falukorven i bitar. Skär äpplena i tunna klyftor.

3.Låt korv och äppelklyftor fräsa med löken i några minuter. Smula över buljongtärningen och fräs ytterligare några minuter.

4.  Rör i honung och senap. Tillsätt russin, vatten och grädde. Sjud under lock i några minuter. Smaka av med svartpeppar. Blanda ner hackad persilja.

Inga kommentarer: