Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

måndag 2 april 2012

Frikadeller i tomatsås

Jag bläddrade i en kokbok hemma hos en kompis och hittade det här receptet. Receptet lät så gott och gissa vad? Det VAR gott, jättegott faktiskt! När jag serverade detta i dag igen utbrast lillkillen "Jaaaa frikadeller!!!" Jag blev överlycklig när jag dessutom fick kokboken i present på min födelsedag i helgen. Den heter "Om jag var din hemmafru" och innehåller en massa spännande recept, vackra bilder och härliga anekdoter.

100 g grön pesto
½ dl ströbröd
400 g mager lammfärs (fast jag använde nöt första gången och kalvfärs denna gång!)
4 vitlöksklyftor
2 tetror (380 g) passerade tomater + 1 dl vatten
2 msk honung
2 citroner, zesten av båda, saften av en
75 g pinjenötter

1. Rör ihop pesto med ströbröd och lammfärs. Salta och peppra ordentligt.

2. Hacka vitlöken fint, fräs i lite olivolja, slå på tomater och vatten.

3. Tvätta citronerna väl och zesta av det yttersta gula skalet. Pressa saften ur den ena. Tillsätt zest och citronsaft till tomatsåsen, smaka av med honung, salt och nymalen svartpeppar.

4. Trilla små frikadeller av färsen och släpp ner i den puttrande tomatsåsen. Skaka försiktigt kastrullen så att alla frikadeller täcks av sås. Koka frikadellerna ett par minuter.

5. Rosta under tiden pinjenötterna lätt i torr stekpanna.

Servera med nykokt pasta, cous-cous eller klyftpotatis.

Inga kommentarer: