Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 8 april 2012



Lammstek marinerad i citron, vitlök och rosmarin

Påsk och lamm är ju i princip synonymt, så familjen Christiernin har njutit av en marinerad lammstek, potatiskaka med chèvre, ugnstekt tomat och skysås. Receptet till skysåsen är ett förslag, jag har sällan färdiga såsrecept utan gör lite som jag känner för vid tillfället. Balsamvinäger är god i för det passar bra med lite syrlig sås till lamm. Potatiskaka med chèvre (se separat recept) passar kanonbra till, men rostade rotsaker är säkert lika gott.

Observera att just denna stek ska marinera i 1-1½ dygn!

1-1½ kg lammstek
salt

marinad
1 citron, skal och saft
3-4 vitlöksklyftor
2 msk olivolja
1 tsk grovmalen svartpeppar
1 msk färsk rosmarin

skysås
stekspadet, silat
1 msk balsamvinäger
1 msk kalvfond
grädde och vatten
potatismjöl eller redning


1. Tvätta citronen och riv skalet (bara det gula). Skär citronen i hälften och pressa ur saften.

2. Skala vitlöksklyftorna och hacka dem i små bitar. Hacka rosmarin.

3. Häll citronsaft, citronskal, vitlök och rosmarin tillsammans med resten av ingredienserna till marinaden i dubbla plastpåsar. Lägg i lammsteken och vänd runt så hela steken täcks av marinaden.

4. Låt steken marinera i kylskåp ½-1½ dygn.

5. Ta ur steken ur påsen. Bryn steken runt omkring i en stekpanna. Salta. Lägg steken i en ugnsform.

6. Vispa ur stekpannan med 1 dl vatten och häll stekskyn i ugnsformen.

7. Sätt i en termometer i steken. Värm ugnen till 150 grader. Sätt in steken i nedre delen i ugnen och låt steka tills temperaturen är 65 grader.

8. Låt steken vila i  minst 15 minuter innan den skärs i tunna skivor.

9. Medan steken vilar gör man skysåsen. Sila stekskyn ner i en kastrull. Rör ner balsamvinäger (eller vin) och kalvfond. Låt koka upp. Tillsätt så mycket grädde som samvetet och smaken tillåter och vispa ner lite potatismjöl utblandat i vatten. Låt småputtra några minuter. Späd med vatten för mildare smak och mer vin eller balsamvinäger för kraftigare smak.

Inga kommentarer: