Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

lördag 14 april 2012


Kyckling Teriyaki

Det här receptet har jag fått av min arbetskompis Madelaine och jag är väldigt tacksam för det är inte bara vansinnigt gott utan även oerhört enkelt att laga. Familjen gav det 10 av 10! Ursprungsreceptet var för 8 personer men jag har gjort om det för 4. Vi åt basmatiris och sallad till.

4 kycklingfiléer
2½ dl grädde
2½ dl creme fraiche
½ flaska teriyakisås (jag använde Santa Maria)
2 tsk sambal oelek
2 vitlöksklyftor, pressade

1. Värm ugnen till 200 grader.

2. Bryn kycklingen i en stekpanna och lägg över i en ugnsform (jag kryddade med lite salt och kycklingkrydda).

3. Rör ihop resterande ingredienser och häll över kycklingen.

4. Gratinera i ugnen tills kycklingen är genomstekt, ca 40-45 minuter.

Inga kommentarer: