Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

måndag 9 april 2012


Gammaldags köttfärslimpa med gräddsås
 
Svensk husmanskost är gott, och jag tycker att det är synd om den mat jag (vi) är uppvuxna med håller på att försvinna i och med att vi äter allt mer internationell mat. Vi lär väl äta tacos och sushi på ålderdomshemmet! Förstå mig inte fel, jag gillar mat med influenser från andra länder lika mycket som gemene man gör, men husmanskost har en speciell plats i mitt hjärta.

Jag hade tänkt servera köttfärslimpan med potatismos och pressgurka, men potatisen var helt oväntat slut (!) så det fick bli pasta och lingonsylt till istället, och det funkar ju minst lika bra. Gräddsåsen blir gudomligt god!!

½ dl ströbröd
1 dl gräddmjölk (hälften av varje)
1 ägg
100 g leverpastej
4 sardeller, mosade
½ msk worchestershiresauce
½ tsk salt
½ tsk svartpeppar
500 g köttfärs

Till sås
Stekspad
Grädde
Soja
Peppar
kalvfond
salt

1. Blanda samman alla ingredienser utom köttfärs och låt stå i 10 minuter så ströbrödet får svälla.

2. Tillsätt köttfärsen och blanda väl. Forma till en limpa i en smord ugnsform.

3. Värm ugnen till 150 g och stek limpan i ca 60 minuter.

4. Ta ut formen ur ugnen. Ös över spadet till en kastrull. Rör ner grädde och smaka av med soja, fond och kryddor. Red med lite maizena om det behövs.





 

Inga kommentarer: