Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

lördag 14 april 2012


Chokladtryffelkaka med passionsfrukt

Den här kakan lovar jag att alla som gillar choklad kommer att älska...ja det finns faktiskt de som inte gillar choklad (?) hur underligt det nu än må vara. Jag har ätit den på jobbet och måste såklart prova att göra den hemma. Den är mäktig så ta bara en liten bit, men åh så god, nästan syndigt god!  Vi åt den igår med passionsfrukt och det var verkligen jättegott! Men det går nog lika bra med vispad grädde, glass, hallonsås osv...ja vad man nu gillar tillsammans med choklad. Jag längtar tills ikväll när vi får njuta av den igen =)

Kaka
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 dl kakao
2 dl vetemjöl
150 g smält smör
2 ägg

Tryffel
2 dl grädde
200 g mörk blockchoklad (fast jag blandade hejvilt mörk, ljus och vit!)
25 g smör

1. Värm ugnen till 175 grader.

2. Rör ihop socker, vaniljsocker, kakao, vetemjöl och smält smör. Rör ner ett ägg i taget.

3. Häll smeten i en smord form med löstagbar kant. Grädda i 20 minuter.

4. Koka ihop grädde, smör och blockchoklad. Häll över den gräddade kakan.

5. och nu till det svåraste momentet....låt svalna. Sen bara ät och njuuuut!



Inga kommentarer: