Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

tisdag 10 april 2012


Spenatsoppa med ägg

Veckans soppa blev spenatsoppa med ägg. Det är enkelt och snabbt att laga och inte bara nyttigt utan dessutom otroligt gott!

500 g spenat (hackad, fryst)
1 msk hackad gräslök
1 msk smör
2 msk vetemjöl
2 grönsaksbuljongtärningar
1 krm vitpeppar
1 krm riven muskotnöt
1 krm lökpulver
8 dl vatten
1-3 dl matlagningsgrädde
ev salt

Tillbehör
hårdkokta ägg, halverade
hårdbröd eller rostat bröd med ost

1. Tina spenaten i en kastrull med lite av vattnet.

2. Tillsätt smör och hackad gräslök. Rör ut vetemjöl i lite vatten och rör ner i spenaten.

3. Tillsätt resten av vattnet och buljongtärningar och rör om. Låt koka upp. Sänk värmen och låt puttra i 10 minuter under lock.

4. Hårdkoka äggen under tiden soppan kokar. Låt dem svalna i kallt vatten. Skala och dela dem i halvor.

5. Rör ner grädden i soppan. Krydda med peppar, muskotnöt och lökpulver. Smaka, tillsätt lite salt eller mer av kryddorna om det behövs. Låt koka upp igen.

6. Häll upp den varma soppan i tallrikar och lägg i ägghalvor. Servera med hårdbröd eller rostat bröd med ost.

Inga kommentarer: