Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

torsdag 12 april 2012


Mammas köttfärssås

Mina barn tycker att mormors köttfärssås är världens godaste! Det finns inga precisa mått eftersom hon gjort denna i många, många år ur huvudet. Här gäller det verkligen att prova sig fram. Jag är nästan där men inte riktigt, kanske om några år! Resultatet är i alla fall en härlig mild köttfärssås med fräsch lite syrlig smak. Den ska koka länge och gärna stå i nån dag innan man äter den. Det här är den enda köttfärssås där jag nästan äter mer köttfärssås än spagetti. Och var beredd på att den inte alls smakar som en bolognese!

500 g köttfärs
1 fpk/burk krossade tomater
chilisås
ketchup
filmjölk
kanske en skvätt grädde, men inget måste
1-2 klyftor vitlök eller vitlökssalt
salt
peppar
aromat
grillkrydda

1. Stek köttfärs (och vitlök). Salta.

2. Häll under tiden i krossade tomater, rejält med chilisås och några "tryck" ketchup i en gryta. Krydda på med salt, peppar, aromat och grillkrydda (och vitlökssalt). Häll i filmjölk, kanske 4-5 dl, och rör om (alternativt mindre fil och lite grädde).

3. Häll i köttfärsen i grytan, rör om och låt koka upp. Sänk värmen och låt småputtra under lock i minst en timme. Rör om nån gång då och då.  Smaka och krydda mer om det behövs. Tillsätt mer filmjölk om det behövs (och det gör det säkert, går nästan en liter för mig!).

4. Den här köttfärssåsen ska vara lös i konsistensen. Men man kan röra ner lite redning i grytan strax innan servering om man vill.

Inga kommentarer: