Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

onsdag 18 april 2012


Löksoppa helt enkelt

Kände mig sugen på oredd (heter det så eller är det norrländska?) löksoppa, men har inget vin hemma. Vad göra? Aningen åka på systembolaget eller hitta ett recept utan vitt vin. Jag valde det senare alternativet och den blev riktigt god.

6 gula lökar (400 gram)
1 l kycklingbuljong
smör och olivolja
1 kvist timjan
1 lagerblad
4 skivor rostat vitt bröd
2 dl riven ost
Salt och peppar (jag tillsatte lite örtsalt också)


1. Skala och skiva löken grovt och fräs den i olivolja och smör en gryta på låg värme tills den är mjuk och genomskinlig.

2. Tillsätt kycklingbuljong, lagerblad och timjan och låt sjuda i 30 minuter. Smaka av med salt och peppar.

3. Lägg upp soppan i (ugnsfasta) skålar.

Alternativ 1: lägg en rostad brödskiva i soppan. Toppa med riven ost och gratinera i ugn på 200 grader tills osten fått fin färg.

Alternativ 2: grilla ostmackor i ugnen och servera dem till soppan (vilket jag gjorde)

Inga kommentarer: