Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 1 april 2012


Teriyakimarinerad lax med wokade äggnudlar och grönsaker

Ibland behöver det gå fort undan, men det är ju ändå trevligt med god mat. Här kommer ett recept på snabbmat à la Ingela.

1 fpk lax i portionsbitar
1 fpk äggnudlar
frysta wokgrönsaker
Santa Marias Teriyaki Sauce Ginger and Sesame

1. Tina så mycket wokgrönsaker du vill ha.

2. Tina laxen och skär varje portionsbit i hälften på längden och sen på mitten igen. Låt dem marinera i generöst med teriyakisås några minuter (längre om du inte har bråttom).

3. Koka nudlarna nästan färdiga och häll av vattnet.

4. Medans nudlarna kokar stek laxbitarna hastigt och lägg över dem på ett fat med lock över.

5. Woka nudlar och grönsaker nån minut i en wokpanna eller stek dem i en traktörpanna om du inte har en wok. Häll gärna i mer teriyakisås.

6. Häll upp nudel- och grönsakswoken på ett stort fat och toppa med laxbitarna. Servera genast.


Inga kommentarer: