Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

måndag 23 april 2012



Laxwallenbergare

Portionsbitar av lax är väldigt praktiskt men lite tråkiga, så varför inte skoja till det lite? Laxwallenbergare är ruskigt goda MEN...de är ett litet h-vete att göra! Smeten är löjligt lös så att forma biffar med händerna är omöjligt. Jag använder en sked och klickar ut smet på en tallrik med ströbröd. Vända biffarna är ochså helt omöjligt, så jag "begraver" dem i ströbröd istället och flyttar sen försiktigt över dem till en annan tallrik med en stekspade. När jag panerat fyra stycken steker jag dem. Kladdigt jobb, men belöningen är otroligt goda laxbiffar väl värda besväret!

Vi åt potatismos, ärtor och basilika créme till (se separat recept).

700 g lax
3 äggulor
3 dl grädde
4 msk potatismjöl
salt och vitpeppar
ströbröd

1.Skär laxen i kuber och mixa i matberedare tills finfördelad.

2. Tillsätt äggula, grädde, potatismjöl, salt och vitpeppar. Blanda till jämn smet. Låt stå i 10 minuter så smeten "sätter sig".

3. Forma biffar och vänd dem i ströbröd (se ovan).

4. Stek biffarna i smör på medelvärme, ca 3 minuter per sida.



Inga kommentarer: