Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 15 april 2012



Shepherd's Pie

Det här är en familjefavorit som vi har ätit i flera år. Det finns massor av recept, och egentligen ska väl den här varianten kallas Cottage Pie eftersom jag använder nötfärs, men vi har alltid kallat det Shepherds Pie, oavsett vilken sorts färs jag använder. Mitt recept är en salig blandning av flera olika recept. Det är supergott!

Färs
500 g köttfärs (lamm eller nöt)
2 morötter, hackade
1 gul lök, grovt hackad
2 vitlöksklyftor, hackade
2 tomater, hackade
2 dl rött vin (Om man inte har/vill ha vin i kan man ta mer worcestershire sauce och vatten.)
1 msk tomatpuré
1 msk worcestershire sauce
2 msk kalvfond
Rosmarin
Salt och svartpeppar


Potatismos
1 kg potatis
50 gram smör
2 dl mjölk
2 äggulor
1-2 dl stark ost (jag har använt cheddar eller prästost)
salt och vitpeppar


1. Skala potatisen, dela den i mindre bitar och koka den mjuk

2. Fräs färsen i olivolja. Tillsätt vitlök, gul lök, morötter, tomatpuré, tomater, svartpeppar, salt och rosmarin. Låt puttra några minuter till under omrörning.

3. Häll i vin, fond och worcestershiresauce, låt koka ihop någon minut. Smaka av och krydda eventuellt mer. Ställ åt sidan under lock.

4. Häll av vattnet på potatisen, lägg i smör och häll i mjölk. Låt stå under lock någon minut så smöret smälter och mjölken blir varm. Mixa med mixerstav eller vispa ihop.

5. Vispa ner en äggula i taget och rör sen ner den rivna osten. Smaka av med salt och vitpeppar. (Ja moset ska vara så löst!)

6. Smörj en djup ugnsform och lägg färsen i botten, toppa sedan med moset. Strö eventuellt lite riven ost på toppen.

7. Värm ugnen till  200 grader och gratinera i ca 30 minuter. Lägg på folie om det behövs.

 

Inga kommentarer: