Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

fredag 20 april 2012


Tacorulle

Fredag = tacodagen. Är det så? Av nån anledning verkar det ju nästan lika synonymt som torsdag och pannkaka. Vi gillar tacos och äter det några gånger i månaden (fast inte varje fredag). Det här receptet har jag fått av min arbetskompis Helene och eftersom familjen gillar lördagsrulle, som är en variant utan tacokryddmix, så måste vi ju prova det. Jag kan bara säja ge tummen upp och säga... Jättegott! Jättejättegott! Det här kommer vi att äta om och om igen =)

Pannkaka
50 g smör
1½ dl vetemjöl
5 dl mjölk
3 ägg, gulorna och vitorna separerade
½ tsk bakpulver

Fyllning
500 g blandfärs
1 påse tacokryddmix
2 dl creme fraiche (med paprika & chili om man vill ha starkare smak)

Garnering
1 dl krossade tomater med chili
riven ost

1. Smält smöret och rör ner mjölet. Rör sen ner mjölken och låt sjuda tills det tjocknar. Låt svalna något.

2. Vispa äggvitorna till hårt skum.

3. Rör ner äggulorna en i taget i smeten och tillsätt sen bakpulvret. Vänd ner äggvitorna försiktigt.

4. Smörj en långanna, eller använd smörpapper (bäst är ett sånt där "evighetspapper"). Bred ut smeten och grädda i 225 graders ugn ca 20-30 minuter. Lägg på folie om pannkakan hotar att bli för mörk.

5. Bryn under tiden köttfärsen. Tillsätt taco kryddmixen och creme fraiche. Låt koka ihop i 2-3 minuter.

6. Vänd upp den färdiga pannkakan på ett smörpapper och bred ut fyllningen över den. Rulla ihop till en rulle (långsida till långsida).

Hit kan tacorullen förberedas....om du inte ska äta den direkt så rulla in den i smörpapper och förvara i kylskåpet.

7. Lägg rullen på en smord eller smörpappersklädd plåt. Klicka på krossade tomater och strö över riven ost. Gratinera i ugn på 250 grader tills osten smält.

Servera med sallad och de tacotillbehör du gillar.

Inga kommentarer: